Koka hummer

on
Att koka hummer är verkligen lätt (S1) men det kräver lite mod :) Dessa två kanadensare kokades i lördags och var av den sprattliga sorten.
 
Leif Mannerströms skaldjursbok är bibeln för alla skaldjursälskare så där kollade jag receptet.
 
Bäst är det att koka hummern dagen före den ska ätas så att den hinner dra åt sig smaken från lagen.
Before
För två levande hummrar (ca 500g styck) behövs
3 liter vatten
1 knippe dill
½ msk dillfrön (kan uteslutas)
1 dl grovsalt
 
Koka upp lagen och låt den koka några minuter. Ta bort gummibanden på hummern och lägg i den med huvudet före i det kokande vattnet. Låt koka 5-6 minuter. Låt svalna i spadet.
After

2 Comments Add yours

  1. mariahermansson says:

    Jag har alltid velat tillaga hummer man har aldrig riktigt vågat, jag kanske får ta mod till mig när jag vet att det finns personer som tillagar själva.

    1. maja says:

      Det kräver bara lite mod och en stor kastrull. Smaken gör det värt besväret.

Leave a Reply

