Det blir inte alltid som man har tänkt sig.

on

I söndags ville jag påskdagen till ära laga 45-minuters ägg enligt instruktioner på Taffel.  Tanken är att om man i 45 minuter kokar äggen i exakt 65 grader så stelnar det perfekt och är gudomligt gott att äta. Hur svårt kan det vara tänkte jag.

Först kokar man upp vatten (till 65 grader) i en storkastrull och sätter äggen i en ångkokningsdel så att vattnet ändå täcker äggen. Den gäller det att hålla 65 grader med hjälp av en termomenter och kallt vatten att reglera med.

För mig gick det bra i 40 minuter och sen hade jag och maken lite problem med termometern som vi trodde var på men i själva verket var avslagen. Insåg för sent att vattnet kokade och exprimentet var (på några fjuttiga minuter) misslyckat. Tillbehören lökmarmelad och friterade salviablad var goda och egentligen är det ju ingenting fel på hårdkokta ägg (så länge de inte är blåkokta) så helt misslyckat var det kanske inte. Nu är jag verkligen inspirerad att prova igen. Ska bara köpa en ny termometer först.

Leave a Reply

