Green thai curry

on
Jag älskar Thaimat! Så lätt att variera vegetariskt, kött, fisk, anka och skaldjur. En massa starka härliga smaker.
 
Det är allmänt känt att färdiga produkter till etniska kök brukar vara fyllda med en massa tillsatsämnen och andra gifter men det finns ett undantag. Thai kitchen. Nu ska ni veta att jag inte är helt objektiv i den här rapporteringen då min svärmor jobbar med varumärket (och min man också i tiderna). Jag är storkonsument och jag tror att den som letar kan ha svårigheter att hitta motsvarande produkter utan tillsatsämnen och som faktiskt producerats i landet vars kök det baserar sig på. Det säljs här i Schweiz och i alla fall tidigare i Finland.
 
Igår provade jag en nyhet i Thai kichen’s sortiment; en färdig grön currysås.
 
motsvarar att man blandar det här:
 
Jag kokade lite jasminris. Stekte kycklingbitar, några champinjoner, lite vårlök och gröna ärtor. Sen tillsatte jag lite fänkål som kanske inte riktigt hör hemma i det thailändska köket (tro jag i alla fall) men jag hade det hemma och det är gott. Sen hällde jag på såsen och allt fick puttra en stund.
 
Såsen var faktiskt ganska stark så för den känsliga skulle jag rekommendera att man antingen späder med lite kokosmjölk eller blandar såsen själv med kokosmjölk och currypastan. Jag pressade till sist ner lite lime. Servera med sweetchilisås, lite thailändsk fisksås, koriander och hackad vårlök.

Leave a Reply

