Maken gästbloggar- Sjötunga à la Åke

on
Hubbies Hörna – eller ”idag fick jag bidra” (lördag 08/05)
 
Frun hade garderobs-projekt igång idag. Jag bidrog – på riktigt. Men eftersom lejonparten av besluten om klädernas framtid är hennes så fick jag i stället ta hand om middagen.
 
Vi brukar faktiskt laga mat tillsammans. Hon är helt enkelt bara så mycket mer kreativ att min roll blir mera av en ”sous-chef”. Vissa moment och områden är dock mina. Vissa rätter är också mina. Däribland kvällens rätt.
 
Sjötunga – à la Åke
 
Med andra ord är rätten inte direkt min utan Åkes. Men jag har lagat den sedan idag hela två gånger. Egentligen vet jag int om rätten är Åkes heller. Men Janne M eller ”the Jan-man” (även känd som författaren/diplomaten m.m. Jan Mårtenson) kallar rätten så. Det är Herr Mårtenson som skrivit ner receptet.
 
Janne M har härligt lättlästa böcker och han har härlig respekt för mat och goda drycker. Någon av böckerna har en handling som utspelar sig helt i vår hemknutar. Mårtenson var visst stationerad ett antal år här i regionen. Herr Mårtenson har faktiskt sammanfattat recepten från böckerna han skrivit i en bok som heter Mord på menyn.
 
Jag är ingen recensent men kan utan större oro för att bli mot-argumenterad sammanfatta hans böcker som upprepande, upprepande och.. tja… upprepande. Men varför ändra på ett fungerande recept? En av mina skönaste litteratur-upplevelser var att läsa Ostindiefararen av Mårtenson medan vi var på kryssning i… Västindien. Boken satt bara så bra in i atmostfären av total avkoppling.
 
Åke ja! Hans sjötunga lagas på följande sätt och med dessa ingredienser:
 
För 4 pers
(Jag lagade faktiskt såsen för 4 pers men hade bara hälften av antalet filéer – vi åt på tumis. Lade kanske inte i just en hel burk av musslor heller. Musslor kan lätt ta över smaken)
 
8 sjötungsfiléer (tror den här rätten sku fungera ypperligt med t.ex. abbor-filéer – kanske gös eller sik också.)
2 dl skalade räkor
1 liten burk musslor i vatten (spara spadet)
1 dl torrt vitt vin (jag använde ett vin på Chasselat- druvan idag, snarare syrligt än smörigt)
2 dl lätt vispad grädde (lätt och lätt – det tog nog en tid att vispa för hand…)
6 cl whisky (En skotskt halv-rökig var som fanns i skåpet. De rökiga bidrar säkert till smaken. Någon smart person har påpekat att man skall aldrig snåla på de alkohol man använder i sin matlagning. Att ha billiga (dåliga) viner m.m. i maten är ju helt enkelt dumt. Dem bjuder man åt främmande…)
1 msk finhackad lök (hade snarare 3 msk eftersom lök är gott. Dessutom var de schalotten- lökar)
2 msk finhackad persilja (give or take – kanske hellre dryga)
1 msk hackad dill (garnering)
1 fiskbuljongtärning (Rekommenderar fruns hemlagade fiskbuljong i stället för tärningen. Där ser man vad man har nytta av att frysa sin egen buljong!)
3 msk smör
salt och pepparrr….
 
Först förgyller man löken med den finhackade persiljan i smör.
Saltar filéerna, viker på mitt och lägger på lök-/persiljeblandningen. Visst, en del av filéerna får visst aldrig någon stekyta utan ångas snarare senare.
Strör på musslorna och räkorna på filéerna. Sannolikt är hälften i såsen direkt men säkert helt okej. Saltar och pepprar (tror jag dock glömde saltandet här – med redan saltade filéer och musslor i saltlag m.m. så kan det bli för salt. Vorsicht.)
Häll på whiskyn och flambera! Jaha, första gången brann det fint, i kväll sög sig whiskyn i såsen eller filéerna. Eller så var tempen på såsen för låg då jag gjorde det Borde väl vara en riktigt het panna. Det flamberades inte alltså. Kanske någon hade spätt ut whiskyn..? Men det var int hela världen. En rätt liten mängd och den gav bra smak utan att ta över.
Låt koka i 3 min. Lät det koka lite längre pga whisky-incidenten.
Lyft bort fisken och skaldjuren i något som håller de varma (men inte fortsätter kokandet/ångandet)
Lägg i mera smör, musselspadet och fiskbuljongen. Reducera till hälften.
Späd med grädde och ännu mera smör (det kommer ju i små doser det hela så receptet är inte så smörigt det låter).
Smaka av (salt och peppar igen)
Lägg fisken och skaldjuren så snyggt du kan tillbaka i pannan, garnera med dill och persilha (glömde kanske dillen…).
Servera i pannan.
Servera i pannan.
 
Låter lite fancy-pancy med flambering och att ta ut grejer och lägga tillbaka men egentligen tar det inte så länge.
 
Vad åt vi till? Jo, rårakor. Rårakor på (relativt) ny potatis. Rårakor är en rubrik för sig, fast så enkelt, så vill int skriva hemskt mycket längre. Men jag använde vår kokboks recept. Kom ihåg att lämna ”degen” av riven potatis, salt och peppar tillräckligt fuktig innan du slätar ut ”bullarna” i pannan. Det bränner visst bättre ihop ytan och får rakorna att sitta ihop bättre än en helt torr blandning där saften pressats ut.
 
Rårakor är helt sjukt goda och äts (åtminstone i Finland) på tok för sällan. Lite som rösti men krispigare och godare, tycker jag. Passar perfekt med rom, smetana m.m. eller med t.ex. en svampsås. Dessutom kan man ju laga rakorna på andra rotsaker.
 
Tack för min del. Att fatta sig kort är int min grej men en stor del är Jannes och Åkes fel. Dessutom: hellre kvantitet än… frekvens.

Leave a Reply

