Den mäktigaste matupplevelsen i New York

on

För den som är på väg till NY boka i god tid in en lunch på 3 stjärniga Jean George i hörnet på Central park. Klä upp dig och förbered dig på ett 2-3 timmars besök i himmlen. Det här var mitt andra besök och om möjligt var det ännu bättre än i januari.

Vi fick ett av de bästa borden längst in i den lilla matsalen med parkens träd som utsikt rakt fram. Matsalen är stilrent inred och servicen verkligen i topp. Jean George serverar en lunch där man får välja två rätter från menyn för fjuttiga 29 USD. Vi satsade denna gång på fyra rätter för det var helt omöjligt att välja. 

Jag åt bland annat mitt livs bästa gåslever brulee, maken forell sashimi med citron, dill och pepparrot.  Menyn är en blanding av världenskök, det franska med asiatiska influnenser. Varje rätt är en fröjd för ögat och bjuder på överraskningar. Min efterrätt bestod bland annat av glass gjord på gröna ärtor, en koncentrerad smak av sommar.

De har en fin (och helt ok prissatt) vinlista med vin per glas, både hela glas och taste storlek.

Jag lovar att för matälskare är det här New Yorks absoult mest prisvärda lunch.

Leave a comment