Gastropubar med stjärnor

on

I januari försökte jag och vänner två gånger få bord på omtalade Spotted Pig i the village. Men båda gångerna var kötiderna flera timmar. Den här gången hade vi tur. Vi kom redan vi 18.00 tiden och fick genast ett bord. Restaurangen är en mysig pub med helt rätt känsla. Servicen är vänlig och verkligen avslappnad och maten var helt fantastisk.

Lyssna på det här. Till förrätt åt maken små söta ostron från Maine. Utsökta. Jag fick en sallad som var gjord på rädisor, parmesan, ruccula, olivolja och citron. Otroligt hur någonting som är så enkelt kan vara så gott.

Till varmrätt åt maken musslor kokta i öl men bönor och annat gott och jag åt en hamburgare som egentligen skulle ha roquefortost på men som gravida jag fick välja bort. Men kan ni tänka er att en biff med bröd och shoestring potatis kan vara så gott. Det fanns alltså ingen sås eller grönsak på tallriken utan bara kött, bröd och pommes frite!!!. Men det var fantastiskt! Funderade en lång stund pà att skippa efterrätten men jag är glad att jag inte gjorde det. En fantastisk chokladkaka, antagligen den bästa jag ätit pà restaurang.

Spotted pig rekommenderas alltså starkt men se till att vara där i tid för att få ett bord, de tar inte emot bordsreservationer. En stjärna i guide michelin visar att den guiden i allafall New York varianten har restauranger i alla olika stilar. Dyrt var det inte heller. Min burgare var 17 dollar. 

Nästa omtalade gastro pub är Minetta taverna som ligger nära universitetet också i Greenwich village. Restaurangen är belönad med en stjäna i guide michelin och köerna brukar ringla långa. De är kända för sin speciella orginal inredning från 30-talet och för sina kötträtter. Vi åt hummer bruschetta till förrätt och sen burgare med karameliserad lök till varmrätt. Miljön är en 10 poängare och maten var riktigt god utan att plånboken blev ledsen. En god två efter Spotted pig kategorin gastro pub.

Leave a Reply

