Spindelkrabba, peking anka och glace au four

on

Som sagt, tidigt lördagmorgon for maken i väg till torget för att införskaffa krabba och anka samt lite andra tillbehör.

Jag gjorde för en vecka sedan en sats asiatisk plommonsås enligt receptet här. Lite på  ett kilo plommon blev en liten burk med härligt koncentrerad sås. Av detta fick vi den brillianta idéen att laga peking anka hemma.

Nu är jag ju beordrad bäddvila så jag hjälper till att komma på tidskrävande projekt medans maken är den som får svettas i köket (efter att ha huttrat i duggregn på torget).

I stora drag så tar man en fin anka, penslar den med vatten och honung och låter den torka svalt under fläkt i ca 4h. Där efter steker man den på galler i ugnen 30 min på vardera sida. Idéen är att skinet ska bli riktigt krispigt. Till det steker man små pannkakor och serverar hela härligheten med fint skuren vårlök och gurka samt den asiatiska plommonsåsen. Vet ni det blev så gott!

l

Till förrätt lagade vi ett recept från Mannerström. Spindelkrabba med avokadodressing. Super enkelt.

Man lägger upp krabban på ett fat. Blandar tärnad avokado, sweetchilisås, olivolja, koriander salt och peppar. Jag tillsatte lite lime juice också fast det var inte i receptet. Ringla över dressingen och servera med bröd.

Till efterrätt gjorde vi en Glace au four som vi åt så snabbt att jag inte hann ta en bild.

Lägg sockerkaka i botten i en ugnsfast form. Jag hade chokladsockerkaka i frysen färdigt som passade jättebra. Lägg på ett lager bär av olika slag, tex jordgubbar, björnbär och hallon. Lägg på ett lager glass och toppa med nyvispad marängsmet (5 äggvitor och 2 dl socker). Kör i ugnen på 200 grader tills marängen börjar få färg.

Leave a Reply

