Barnmat med lamm

Jag ville laga en baby-moussaka men hittade ingen lammfärs i affären. Tog i stället en liten lammstek (800g med ben) så nu blev det storkok. Jag brukar ofta när jag lagar barnmat göra några olika varianter parallelt. Idag blir det lammstek med sensommargrönsaker och en baby-moussaka. Så här gjorde jag.

Jag putsade lammsteken och snittade lite vid benet och fyllde med skivad vitlök, timjan och rosmarin. Sen band jag ihop med steksnöre, peppra lite och köre i ugnen i 175 grader till ca 70 grader.

När steken var klar skar jag den i kuber och delade upp det i två kastruller.

Kastrull nr 1 baby-moussaka
4 skålade urkärnade tomater
1/2 gullök finhackad
2 små auberginer
2 stora potatisar
Täck med vatten och koka tills det är mjukt. Mosa eller mixa

Kastrull 2 lammstek med sensommargrönsaker
4 skållade urkärnade tomater
1/2 gullök
2 små zucciner

Koka tills mjukt och mosa.

20110920-091634.jpg

Leave a Reply

