Scones

Farsdagsmorgon och jag letar i desperation efter Evis scones recept på min blogg utan att lyckas. Klockan var 07.20 så det kändes lite tidigt att ringa och fråga källan själv. Efter att ha frågat Mr Google så hittade jag länken från min gamla blogg.

Här är det i allfall. Löjligt gott med aprikoser i. Prova!

Receptet blir 2 stora kakor (som i sin tur blir till 4 munsbitar)

Blanda: 8dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, 1 tsk socker och 4 tsk bakpulver. Blanda sen ner 100 g smör och 4 dl mjölk snabbt! Knådar man för mycket, blir degen seg. Degen är riktigt klibbig, men det blir nog bra!
Gör två kakor, skåra till 4 bitar, släng in i mitten av ugnen i 250 grader i c. 12 minuter. Och simsalabin så har ni gjort scones! Bryt brödet då det kommer ur ugnen och ät varma med smör och mjölk. Eller som i helgen: som ingrediens i en champagne brunch.
Min extra touch (vilket är maximalt vad jag avviker från recept) är att jag slängde i torkade aprikoser med de torra ingredienserna! Tidigare har jag gjort med russin = också mums! 

2 Comments Add yours

  1. Evis says:

    Hehe, farsdagsmorgon 7.20 er tid hade jag ju nog sovit ren en 2 timmar så…😉

Leave a Reply

