Gott nytt år!

Det nya året har börjat. Sista kvällen njöt vi av en god middag med familj och vänner. Vilket härligt, spännande och annorlunda år 2011 var. Ser med spänning framemot det nya året. Nyårslöften har jag inga men jag ska försöka bli bättre på att använda upp all den mat som vi köper och bär hem. Kvällens middag och i rätt anda. Effektiv sätt att använda det (nästan) sista av julskinkan.

Jag putsade brysselkål och satte ett kryss i foten. Sen fick de koka i ca 5 minuter. Under tiden skar jag upp julskinka och hackade en lök. När kålen var klar fick den rinna av i en sil. I samma kastrull fräste jag lök och skinka i lite olja. Därefter mosade jag i konserverade kastanjer och några maskedar smör. En skvätt vin (sautern var det jag hade) och en handfull tranbär fick puttra några minuter innan brysselkålen åkte i igen. Den blev verkligen supergott. Tranbären kan bytas mot lingon eller lämnas bort helt.

20120103-210216.jpg

Leave a Reply

