Kicksstart med Detox

Två gånger om året brukar jag köra en detox på ca 4-5 dagar. Det finns en massa varianter man kan göra men eftersom jag gillar mat och inte gillar att gà hungrig så har jag följande formel jag anpassar mig till.

Jag börjar varje morgon med ett glas vatten men pressad citron och lite riven ingefära. Sen består frukosten av en Smoothie med bär och frukt vi har hemma, lite vatten och linfrön, dinkelflingor och nyponskalspulver. Mixa! Jag dricker i bilen pà vägen till jobbet. Gott och tidseffektivt.

Ajabaja lista:

  • Socker
  • Allt för mycket salt
  • Alkohol (rökning om man håller på med sånt)
  • Mejeriprodukter
  • Kaffe, te (utom örtte)
  • Kött
  • All färdig mat och halvfabrikat
  • All restaurang mat
  • Alla buljonger och andra produkter med E-ämnen.
  • Bröd och produkter som innehåller mjöl
  • Alla mediciner man inte absolut behöver

Ja listan:

  • Frukt och grönt i mängder, välj ekologiskt så långt det går.
  • Fisk men lite mindre protioner
  • Getost och feta ost
  • Bönor och liner med mera som proteinkälla
  • Massor med vatten
  • Nötter och mandlar
  • Quinoa, råris

Det går faktiskt att äta riktigt gott och mättande men det kräver en del planering och ganska mycket matlagning. Jag ska passa på att dokumentera lite recept så jag har dem till nästa gång.

Planera detox under en lugnare period eftersom man kan bli trött och få huvudvärk. För mig gäller det också att hitta en vecka då jag inte har luncher eller middagar inbokade i kalendern.

Det var verkligen en bra idée att köra höstens detox redan nu i augusti när det finns så mycket fina goda bär och frukter. Istället för att köra 4-5 dagar så blev det 11 dagar! Och det känns jätte bra.

Det goda vanorna kommer nog att sitta i en stund. Fortsätter med frukost smoothies och ska försöka äta vegetarisk några dagar i veckan.

4 Comments Add yours

  1. Evis says:

    Duktiga du! Kram

  2. Johanna says:

    Oj va inspirerad jag blev. Skall testa detta nåt tag. Kram

    1. maja says:

      Gör det! Kram!

Leave a Reply

